Khamis, 12 Disember 2013

Penyusuan susu ibu

Anak menangis...lapar la tu..susu ibu saja tak cukup.kena sulam-sulam dengan susu formula!!
Statement ni..salu jer Anak menangis... selalu dengar..

Pandangan org baby menangis adalah sbb dia lapar..
Adalah sangat salah..bayi juga ada rasa sedih.mahu perhatian.perasan tak bila disua jer susu ibu terus dihisap dan kenkdg nak ngempeng jer..bukan bayI tak cukup susu..tapi dia mahu ibu salu ada bersama.bukan dia xcukup susu..  

Bayangkan perasaan si ibu ketika itu.mulala dia berkira2 nak  perbanyakkan susu.makan banyak2 supaya penghasilan susu banyak..tiada soal diet yg sihat dlm pengambilan makanan..dan at last badan si ibu bagai dipam-pam..dah menyusu tapi tak kurus2..

Disini la kena ada peranan seorg suami..sokongla isteri anda.bantu isteri anda dgn.memberi galakkan supaya tidak putus asa dlm memberikan yg terbaik utk anak..di saat org sekeliling mempersoalkan susu ibu..si ibu juga dorongan dan semangt dari suami tercinta..

Tips2 yg tiyah buat..

1) relaks.tenangkan diri.kenali bayi kita.

2)pilih waktu yg sesuai manjakan diri dengan bayi.biar dia menyusu sepuas-puasnya. (Jgn lupa sendawakan bayi selepas menyusu)

3)periksa lampin bayi.kalau lampin bayi sudah 7 kali ditukar means dia dah cukup susu ( dalam pantang tiyah suka pakaikan lampin sbb senang nak monitar kencing bayi)

4) perhatikan juga najis bayi.najis bayi yang berwarna  kuning keemasan bermaksud bayi anda sudah.mendapat nutrien dari susu ibu secukupnya foremilk ( susu ibu yg agak cair.selalu diawal penyusuan ) dan hindmilk  (susu yg lebih pekat dan banyak khasiat utk bayi)

5) bayi yg minum susu ibu sahaja akan lebih kerap merasa lapar.ini oleh kerana susu ibu sangat mudah hadam.sebab itu bayi kerap mahu minum susu..

6) pastikan ibu ambil makanan yg mengandungi nutrien yg tinggi dan berkhasiat.bagi memastikan berada dlm tahap kesihatan yg memuaskan..dan mampu menyusukan bayi dengan baik..

7) tiyah juga ambil suplemen bg memastikan bdn sihat dan mampu menjaga bayi dengan baik.sebab makanan yg kita dlm ambil setiap hari sudah melalui pelbagai proses dan pemanasan juga menyebabkan makanan yg kita ambil tidak mempunyai khasiat yg secukupny.



Bagi memastikan badan sihat dan cergas tiyah mewajibkan diri ambil 2 produk nie..

Esp dan alfafa..sebagai milk booster dan penjagaan kesihatan..dlm masa yg sama nak kurus juga...
Esp mengandungi sumber protein yg memastikan mendpt nutrien yg diperlukan oleh ibu menyusu.

pelbagai khasiat esp ni antaranya menjaga kecantikan kulit.rambut dan kuku

Alfafa bertindak sebagai milkbooster dan pengangkut lemak yg tidak diperlukan dlm badan..dlm masa yg sama membantu merawat rahim.menjaga kesihatan dalamn wanita seperti keputihan dan juga bertindak sebagai kacip fatimah dalam mengetatkan miss v yg longgar selepas melalui proses kelahiran..

Dapat 3 dalam 1..membantu memperbanyakkan susu ibu, menjaga kecantikan dan kesihatan tubuh badan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan