Khamis, 5 Disember 2013

Menjaga luka jahitan episiotomi

Hamil adalah pengalaman yang paling Indah...tahu2 pregnancy test naik 2 line..Alhamdulillah...Selepas 9 bulan Hamil..kita akan melalui saat yang paling menggetarkan iaitu bersalin..

Pengalaman bersalin akan dikenang oleh semua ibu2 sehingga ke hujung nyawa..pengalaman bersalin afnan dan part 2 pastu pengalaman bersalin aufa.

Masa Hannan lum de blog lagi..tapi yang pasti masa bersalin Hannan sebab anak sulung doktor akan gunting kawasan perinal dan dubur kita untuk beri laluan kepada bayi..









 Wow...ngeri!!! sakit ker?
Kalau tanya tiyah...dah tak rasa apa..sebab masa nak gunting tu..sakit nak bersalin lebih terasa..Cuma En Hasben yang sudi menemani time bersalin bagitau..tadi doktor gunting sikit...Serius tak rasa apa..

Rasional doktor akan gunting sebab tak mahu luka bersalin kita tu lebih teruk sampai laluan dubur..atau lebih panjang luka tu ...Ini akan buat kita rasa sakit masa nak melalui proses buang air kecil atau besar..nak nak pulak sembelit..Masyaallah..Tuhan sahaja yang tahu..

Cara nak jaga Luka Episiotomi

1) Plz jangan lasak sangat..masa ni tiyah guna bengkung..sebab bila guna bengkung pergeseran tempat luka tu akan terbatas..sampai time tido pun pakai sebb masa tido bukan sedar kita terbuka kaki..tido buas ker..Untuk bersalin Ceaser jangan pakai lg ye..tgu luka baik dulu..

2) Kalau rasa pedih atau sakit sangat..guna ais pek..letak kawasan tu..salu tiyah akan duduk atas ais pek tu..pastikan jgn lelama sgt..wanita dalam pantang xleh sejuk2 bentan!!

3) masa cuci lepas buang air kecil atau air besar sedia siap2 air garam direndam bersama asam keping..air suam2 panas sikit..sure rasa lega dan elakkan jangkitan..

4)guna tuala kecil untuk lap kawasan tu dan keringkan sebentar sebelum nak pakai pad..pastikan dah kering baru pakai..dibimbangi benang cepat tertetas sebelum luka bercantum baik.

5)Jangan duduk lama2 sangat..bangun juga berjalan supaya darah nifas dalam mengalir dengan baik.Kerapkan tukar pad yang sudah digunakan untuk elak jangkitan pada kawasan jahitan

6) luka selalu akan baik dalam tempoh 2 hingga 3 minggu..sila berjumpa dengan pakar perubatan untuk pastikan luka kita dalam keadaan yang baik.


7) Amalkan pengambilan ikan haruan ketika berpantang..sebab ikan haruan adalah satu sumber protein yang baik dan  rendah lemak berbanding ikan air tawar..Ikan haruan ni jugak kaya dengan vitamin A dan asid amino untuk penyembuhan luka dan pembentukan semulajadi kulit.

8) Pengambilan Zink,  Protein  dan vitamin A amat penting dalam proses penyembuhan luka..apapun jenis luka..luka bersalin normal atau luka bersalin Ceaseran..

9) Set berpantang yang membantu dalm tempoh berpantang..tiyah dah try macam2 jenis set..jamu2..tapi anak2 tiyah semua ada jaudiece..jadi yang mana xleh tu tersimpan elok dalam kotak..nak ambil lepas pantang dah macam tak berkesan dah..penah amik set tanamera..ok jugak set ni..tapi byk untuk luaran jer..dalaman tak de..last2 jumpa set Shaklee ni..tiyah amik set berpantang basic + ESP + ALFAFA



Dalam Set Berpantang basic ni ada :-

Vitalea : Multivitamin ada 23 jenis vitamin dalam setiap tablet.Membantu pembentukan sela darah merah dalam masa yang sama membantu mencantikkan kulit,wajah,kuku dan rambut yang luruh masa lepas bersalin.Memberi tenaga kepada ibu2 selepas bersalin

B Kompleks : Mengandungi 8 jenis vitamin B mengawal kadar metabolisme badan..mengurangkan rasa letih dan mengawal emosi dan stress..kemurungan..de wanita lepas bersalin mengalami masalah meroyan akibat tidak dapat mengawal tekanan perasaan.sapa yg pernah bersalin akan paham perasaan ini.

Subtained Release vit C :  Melindungi sel penting dalam pembinaan kolegen.menguatkan tisu2 badan.membantu penghadaman dan meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh.sangat penting dalam pembentukan hemoglobin.


Ostematrik : Kalsium dlm pembinaan tulang dan gigi.sangat penting bagi ibu lepas bersalin dan menyusu.ostematrik juga membantu masalah penghadaman dan mempertahankan fungsi saraf dan otot.Ibu menyusu amat memerlukan kalsium yang mencukupi bagi mengelakkan masalah gigi rapuh,rambut gugur dan tulang rapuh..

Disarankan Add on juga ESP dan Alfafa




 ESP : Ia mengandungi semua asid amino yang diperlukan oleh badan. Ia adalah non- GMO soy iaitu pembersihan soya tidak dilakukan dengan alkohol. Ia mengenyangkan dan memberi tenaga yang segera. Ia membantu penghasilan susu dengan cepat bagi ibu yang menyusu. 
Ia juga membantu penyerapan semua vitamin yang kita ambil.dalam masa memberi kulit yg cantik dan mulus.

Alfafa : Raja segala tumbuhan . Bertindak sebagai kacip fatimah yang membantu mengetatkan semula otot vagina dan bertindak sebagai detoks dalam mencuci darah kotor dalam badan.Sebagai milkbooster dalam membantu ibu-ibu menyusu..

Macam mana nak dapatkan set ni??
Sila Pm bagitau tiyah yea..
Kita arrange kan supaya sesuai dengan budget anda..
Badan Sihat Rumah Tangga lebih terurus..
Sayangi suami dan anak-anak anda

Salam Penuh Kasih Sayang
Fathiyyah
SHAKLEE Distributor : 922128


1 ulasan: