Selasa, 29 April 2014

Rahsia Alam Rahim - 1 hingga 4 minggu

Semalam dapat menonton sebuah video..mengenai proses kejadian manusia..ALLAHU AKBAR..indah sungguh ciptaann TUHAN...dalam tempoh waktu yang telah ditetapkan..kita berubah dari seketul darah menjadi manusia...bila cukup pula masanya..kita lahir kedunia..dari rahim ibu kita..

Jadi rini nak bercerita pasal proses kejadian manusia bermula minggu pertama hingga minggu ke 36 dimana janin sudah matang dan bersedia lahir kedunia..

********************************************************************************
Dua jam selepas persetubuhan

Pertemuan telur ibu dan sperma bapa menyaksikan kejayaan satu-satunya sperma yang dapat sampai ke ovum dan menekan dinding luarnya selepas bersama sekurang-kurangnya 20,000 sperma
Sperma tersebut perlu menembusi sehingga bahagian dalam sanctum - aiatu bahagian dalam sel ovum . Apabila kepala sperma berjaya memasuki ovum, ekornya serta bahagian tengahnya bergerak penuh tenaga.
Sperma bekerja seperti gerudi, di mana kepalanya berpusing mengikut pergerakan ekornya. Sebaik keseluruhan kepala sperma memasuki seluruh dinding ovum, ia akan menekan sel ke membran sel dalaman.
Sebaik satu-satunya sperma berjaya menembusi dinding sel telur, isyarat kimia dari membran dalam ovum ke dinding menunjukkan ia menjadi kebal terhadap sperma lain.Ekor sperma akan terpisah dari kepalanya bila sperma sudah berada dalam kulit sel ovum

Minggu ke 4

Janin kini dipanggil embrio - membesar di dalam rahim anda adalah sebesar saiz kuaci kecil.ia terbahagi kepada tiga lapisan yang akan membentuk organ-organ dan tisu-tisu . Dibahagian bawah kedua belah kepala akan terbentuk dua lapisan tisu yang bakal menjadi sepasang telinga.
Tiub saraf - dimana otak, tulang belakang dan sum sum tulang belakang dan saraf akan terbentuk serta membesar di lapisan atas.Jantung dan sistem peredaran darah mula muncul di lapisan tengah.
Lapisan ketiga pula mula membentuk paru-paru, usus , dan sistem awal urin, Sementara itu versi awal plasenta, iaitu vili chorionic dan tali pusat, yang berfungsi menyalurkan makanan dan oksigen kepada bayi sudah mula bekerja.

*********************************************************************************

Dalam perbincangan kelas dengan seorang doktor perubatan Dr Fyda Noh, memberitahu ,jika seorang individu sedang berusaha untuk hamil, individu tersebut perlu mula mengambil asid folik 3 bulan sebelum hamil . Asid folik adalah salah satu unsur daripada vitamin B membantu mengelakkan kecacatan saraf tunjang ( NTD ) seperti spina bifida pada bayi baru lahir.Adalah dicadangkan kepada semua wanita yang merancang untuk hamil agar meningkatkan pengambilan asid folik kepada 0.6 mg dengan mengambil 0.4mg tambahan sebelum hamil dan ketika 12 minggu awal kehamilan.

B kompleks




Vitamin B kompleks shaklee, asid folik secara semulajadi yang pertama didunia dengan kadar serapan yang sangat tinggi.Mengandungi 8 komponen penting vitamin B termasuk 100% biotin dan asid folik.Vitamin B ini sangat penting untuk kita mengambilnya setiap hari walaupun tidak hamil.












Jika anda berminat mendapatkan B kompleks
Boleh terus menghubungi , SMS , WhATASSP , Telegram
Fathiyyah 012-5862274
atau boleh emelkan kepada fatiyah84@yahoo.com
dan laman facebook Fathiyyahyusp


Tiada ulasan:

Catat Ulasan