Selasa, 6 Mei 2014

Bahaya - tempat mainan kanak- kanak dalam supermarket

Hari ni entah tergerak hati en suami ajak pergi ke Tesco..lama dah rasanya xsampai sini...sebab sejarah tesco ni agak kureng baik..bagi keluarga kami laa..

bukan sebab pe..kami pun pelik gak..asal balik jer dr tesco mesti demam n selsema..disertskan dengan batuk berkahak..pastu sure nebulizer..ampun..xmau dah bg diaorg neb tu..meraung2...kata doktor kalau diaorg menangis tu lagi baik..sebab diaorg akan sedut gas tu dalam hingga ke paru2 dan mencairkan kahak yang ada disitu..

itu teori doktor la..tp si ahmad afnan tu..dah jadi imun kot dgn neb tu..kalau neb pun susah ler kahak dia nak kuar sampai buat wap sendiri di rumah..guna vicks kanak2 tu..nanti akan ku kongsi cr buat wap sendiri tu..

berbalik kepada cerita yg memelikkan tu..bila pergi jumpa doktor..mesti dia tanya..semalam ada pergi mana2 ker? Xpun pergi main tempat mana2 ker?..itu soalan doktor la..jdi angguk jer dan bgtau pergi tesco..dan main ditempat mainan kanak2 tu..tak kira la yg kena tukar duit jadi coins tu..atau guna rm1 atau playground yg kira tu or kena bayar rm3 sejam tu..semua tempat tu bahaya..



sebab pe bahaya? Perasan tak.bukan semua kanak2 yg main kat situ sihat..siap ada yg berhingus lagi..pernah tgk sorang mummys ni bw anak dia yg demam campak main disitu..jd kebarangkalian jika sistem imun ank kita lemah..penyakit ini mudah berjangkit.

lagi pula tempat permainan itu tidak terkena cahayamata jadi tiada cara utk menyahmatikan semua virus2 itu..jadi semudah itu anak kita juga akan sakit , demam , selsema bila pergi bermainan tempat2 mcm tu..

kalau pergi ofkos ke situ la tempat diaorg akan tuju...nak tak nak..kalau tak nak bagi diaorg main..xpayah pergi terus...

Sistem imun kanak2 sgt mudah terjejas..ini sebab mereka masih kecil dan sistem imun mereka belum matang sepenuhnya..jadi bekalkan yg terbaik utk mereka..





Mealshakes ni adalah pelaburan jangka masa panjang..selain meningkatkan sistem imuniti anak dan lengkap dengan 24 jenis vitamin dan mineral,Ia juga membantu meningkatkan selera makan anak dan mencegah masalah sembelit.

Bagaimana yang tiyah maksudkan dengan pelaburan jangka masa panjang.Jika anak kita sering mendapat sakit,mereka tidak dapat menerokai zaman kanak-kanak yang penuh dengan imaginasi dan daya kreativiti.Jika kita sering memberikan ubat sintetik, Ini akan mempengaruhi kecerdasan minda mereka dan mereka sering kelihatan lemah dan tidak bermaya.

Anak adalah tanggungjawab yang Allah berikan tugas menjaga mereka dengan sebaiknya kepada kita.Dengan penuh kasih sayang dan kelembutan hati didikla mereka dan penuhi zaman kanak-kanak mereka dengan kenangan indah yang sentiasa mereka pahatkan didalam hati.

***********************************************************************************







Tiada ulasan:

Catat Ulasan