Sabtu, 12 Oktober 2013

Cara nak handle susu perahan..

Dah perah susu macam mana nak handle plak susu ni kan?

cara nak simpan susu dalam peti ais..cer tengok  table nie..pilih yang mana satu peti ais kat umah kita....

1) dah perah..bawa lik rumah terus simpan dalam peti ais yang rak atas dulu...asingkan yang mana nak buat stok ebm yang mana nak bg si kiut kita...( jangan bg baby kita semua susu EBM..means yang dah kita bekukan...sian dia..baby suka minum susu fresh...)

2) pas dah asing yg nak dibekukan..leh la transfer pg tempat yang nak kita bekukan susu tu..( tempat beku dalam peti ais kita )..sama ada kita guna botol yg sama kita perah susu atau guna plastik gini..


  Labelkan ye..letak tarikh penting..sebab susu yang akan kita keluarkan nanti dlm peti ais tu susu yg pertama kita masukkan ( FIRST IN FIRST OUT )

3)Simpan lek lok...jangan turunkan suhu...k..leh refer jadual ni lama mana susu kita leh bertahan..
 
Klu der budget lebih leh la beli deep freezer ni...tiyah beli time tu klu tak salah rm500++...
tapi dah beli kena rajin buat stok la...karang kena marah ngn darling...bil elektrik naik...hehehehe....

Dah simpan camner nak bg si kiut kita plak..
1) susu yang dah kita bekukan tadi keluarkan dan letak dulu dalam ruangan peti sejuk rak atas..(jangan terus letak ais panas..sebab susu yang sudah dipanaskan kena guna 1 jam dari tempoh dipanaskan) biarkan semalaman..macam tiah buat..untuk hantar esok susu perahan yang beku ,malam ni tiah dah siap keluarkan dah letak dlm peti ais rak atas dah...

2) asingkan siap2 susu utk sekali sesi..aufa minum 3-4oz sekali sesi..dia akan minum 3 botol sehari ( dari pukul 7pg hingga 2 ptg ) jadi tiah dah siap2 letak dlm botol cenggini..memudahkan pengasuhnya..

jadi bila pengasuhnya nak bagi dia cuma keluarkan dari peti ais rumah dia..dan panaskan jer...senang kan?tak payah bancuh2 susu dah..

3)letak dalam beg tahan suhu sejuk..bersama ais pack nya..supaya susu kita kekal dalam susu sejuk...sebab bukan on the spot baby nak minum...jadi kena jaga suhu susu yer..nampak mcm renyah kan? tapi macam org kata alah bisa tegal biasa...memula mgkn penin2 dengan keluarkan sikit budget..tapi berbaloi2 sebab adik2nya nnti leh guna jugak...Tiyah guna sampai koyak2 dah kulit luar beg tu..gambar xleh publish..segan...

4) hantar rumah pengasuh...dan tmpang peti ais rumah dia...

5) bila nak guna keluarkan dan panaskan jer...

Cite ni susah nak paham kan?cuba bc poster ni...

 

Thats all for today...lainkali kita cite panjang lg...

SEMPENA HARI RAYA YANG BAKAL TIBA...
TIYAH UCAPKAN SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA..
DARI KAMI SEKELUARGA..

from love...
fathiyyah yusp vitamin's
012-5862274
independent shaklee distributor :- 922128

Tiada ulasan:

Catat Ulasan