Jumaat, 2 Mei 2014

Rahsia Alam Rahim 5 - 9 minggu

Sambungan dari minggu 1 ke 4..seronok taip entri nie..mengimbau kembali kenangan yang lalu...Pada masuk minggu ke 5,Masa ini kita akan sedar..bulan ni haid datang lewat dari biasa.Bagi wanita yang mempunyai kitaran haid yang teratur kita akan sedar dan ternanti-nanti kenapa lewat.Walaupun begitu, kita dinasihatkan supaya meninggu hingga hingga lewat datang haid 2 -3 minggu.Ini kerana jika kita menggunakan alat pengesanan kehamilan yang biasa terdapat dipasaran, alat berkenan belum dapat menentukan secara benar kerana kehadiran hormon yang rendah dalam air kencing wanita hamil..Pernah tiyah taip entri  pasal mengesahkan kehamilan dalam blog ni. 
 
***********************************************************************************
Minggu ke 5


Jantung embrio sudah mula berdegup dan mengepam darah . Jantung terbahagi kepada dua ruang . Saiz embrioadalah sekitar satu perempat inci/ setengah sentimeter panjang dan lebih mirip anak berudu daripada manusia.

Organ utama , termasuk buah pinggang dan hati mulai membesar.Tiub saraf, yang menghubungkan otak dan tulang belakang , akan mulai tertutup minggu ini.Tunas atas dan bawah embrio mulai tumbuh- ini akan membentuk lengan dan kaki bayi. Usus pula sedang berkembang.

Dibawah pembukaan ini akan membentuk mulut bayi, lipatan kecil dimana leher dan rahang bawah mula terbentuk

Minggu ke 6

Berakhirnya minggu ini, saiz bayi seperti kacang.satu tanda hitam dan bentuk kepala yang besar dimana pembentukan awal mata dan lubang hidung.
Kemunculan telinga dan kaki mula menunjukkan tunasnya.Tangan dan kaki berbentuk seperti dayung dan jari jemari mula terbentuk

Minggu ke 7

Bayi anda masih bergelar embrio kerana ia masih kekal memiliki ekor yang kecil, yang akan hilang dalam masa beberapa minggu lagi. Pembentukan jantung dan otak semakin rumit, kelopak mata mula terbentuk, hujung hidung juga sudah muncul dan lengan mula membengkok sedikit.







Minggu ke 8 


Ekor yang kecil sudah menghilang daripada embrio.Ia sudah rasmi dikenali sebagai fetus. Ia adalah peringkat kritikal dimana organ-organ bayi mula terbentuk.Bayi sudah mulai bergerak walaupun anda tidak dapat merasainya.







Minggu ke 9 

Berat bayi anda dibawah 10 gram. semua bahagian tubuh telah ada,Ini termasuk tangan kaki,mata, alat kelamin dan organ lain.walaupun mereka belum terbentuk sepenuhnya.

credit to Pa & Ma magazine keluaran Januari 2011

***********************************************************************************

Masih menanti kehadiran cahaya mata?
Boleh kita berikhtiar dengan Set Kesuburan dari Shaklee..



Menjadi suatu kebiasaan bagi pasangan yang berusaha untuk hamil mengambil produk kesihatan untuk kedua-dua belah pihak, Suami dan Isteri untuk mendapatkan kesihatan optimum .

Antara Testimoni Pengguna yang berjaya hamil






Tiada ulasan:

Catat Ulasan