Selasa, 29 April 2014

Rahsia Alam Rahim - 1 hingga 4 minggu

Semalam dapat menonton sebuah video..mengenai proses kejadian manusia..ALLAHU AKBAR..indah sungguh ciptaann TUHAN...dalam tempoh waktu yang telah ditetapkan..kita berubah dari seketul darah menjadi manusia...bila cukup pula masanya..kita lahir kedunia..dari rahim ibu kita..

Jadi rini nak bercerita pasal proses kejadian manusia bermula minggu pertama hingga minggu ke 36 dimana janin sudah matang dan bersedia lahir kedunia..

********************************************************************************
Dua jam selepas persetubuhan

Pertemuan telur ibu dan sperma bapa menyaksikan kejayaan satu-satunya sperma yang dapat sampai ke ovum dan menekan dinding luarnya selepas bersama sekurang-kurangnya 20,000 sperma
Sperma tersebut perlu menembusi sehingga bahagian dalam sanctum - aiatu bahagian dalam sel ovum . Apabila kepala sperma berjaya memasuki ovum, ekornya serta bahagian tengahnya bergerak penuh tenaga.
Sperma bekerja seperti gerudi, di mana kepalanya berpusing mengikut pergerakan ekornya. Sebaik keseluruhan kepala sperma memasuki seluruh dinding ovum, ia akan menekan sel ke membran sel dalaman.
Sebaik satu-satunya sperma berjaya menembusi dinding sel telur, isyarat kimia dari membran dalam ovum ke dinding menunjukkan ia menjadi kebal terhadap sperma lain.Ekor sperma akan terpisah dari kepalanya bila sperma sudah berada dalam kulit sel ovum

Minggu ke 4

Janin kini dipanggil embrio - membesar di dalam rahim anda adalah sebesar saiz kuaci kecil.ia terbahagi kepada tiga lapisan yang akan membentuk organ-organ dan tisu-tisu . Dibahagian bawah kedua belah kepala akan terbentuk dua lapisan tisu yang bakal menjadi sepasang telinga.
Tiub saraf - dimana otak, tulang belakang dan sum sum tulang belakang dan saraf akan terbentuk serta membesar di lapisan atas.Jantung dan sistem peredaran darah mula muncul di lapisan tengah.
Lapisan ketiga pula mula membentuk paru-paru, usus , dan sistem awal urin, Sementara itu versi awal plasenta, iaitu vili chorionic dan tali pusat, yang berfungsi menyalurkan makanan dan oksigen kepada bayi sudah mula bekerja.

*********************************************************************************

Dalam perbincangan kelas dengan seorang doktor perubatan Dr Fyda Noh, memberitahu ,jika seorang individu sedang berusaha untuk hamil, individu tersebut perlu mula mengambil asid folik 3 bulan sebelum hamil . Asid folik adalah salah satu unsur daripada vitamin B membantu mengelakkan kecacatan saraf tunjang ( NTD ) seperti spina bifida pada bayi baru lahir.Adalah dicadangkan kepada semua wanita yang merancang untuk hamil agar meningkatkan pengambilan asid folik kepada 0.6 mg dengan mengambil 0.4mg tambahan sebelum hamil dan ketika 12 minggu awal kehamilan.

B kompleks




Vitamin B kompleks shaklee, asid folik secara semulajadi yang pertama didunia dengan kadar serapan yang sangat tinggi.Mengandungi 8 komponen penting vitamin B termasuk 100% biotin dan asid folik.Vitamin B ini sangat penting untuk kita mengambilnya setiap hari walaupun tidak hamil.












Jika anda berminat mendapatkan B kompleks
Boleh terus menghubungi , SMS , WhATASSP , Telegram
Fathiyyah 012-5862274
atau boleh emelkan kepada fatiyah84@yahoo.com
dan laman facebook Fathiyyahyusp


Isnin, 28 April 2014

rumah baru

Alhamdulillah...hari sabtu ritu..26 April 2014.. dah dapat kunci rumah..
alamat rumah baru pun dah dapat...
lama tu tunggu rumah nie siap...
masa bayar deposit ritu hujung tahun 13/12/2011..
Macam2 halangan...bermula beli rumah harga rm365,000.rumag 2 tingkat semi D...pastu loan xlulus..
sebab gaji xlepas...tukar amik rumah teres 2 tingkat..itupun dah rege rm275,000..
Pejam mata bayar deposit...yakin Allah akan bantu dapatkan rumah sebiji nie...
buat loan dgn beberapa bank..bank mualamat..affin bank..cari yang islamik...semua tak lepas...
Sebab xdapat nak combine loan dgn suami..loan dia pun dah tinggi..huhuhuhu....
akhirnya pergi bank ISLAM...
lepas tu menanti la..menengok rumah tu dalam pembinaan...salu tgk sebab rumah tu dekat dgn rumah sewa jer..
tahun 2012..dah start potongan gaji...mula dgn rm500 jer..pastu tahun 2013 dah naik rm1000...rasa sempit la jugak membayar rumah..tapi xpe dah ada sebiji depan mata...loan pun sorang jer...jd bayar pun sorang laa.

hari sabtu lepas dah dapat kunci..pihak JKP..bagi penerangan kalau nak buat aduan rumah..pasal cat atau kerosakn pe2..setakat ni tg lain semua ok...cuma rini berkira2 nak pergi TNB dan PBA..nak masukkan air dan elelktrik...

Sekarang dok bincang dgn suami..nak buat renovatiin rumah..sebab rumah tu 2 tingkat...igt nak terus renovate atas dan bawah terus...tapi masalahnya kewangan la plak...tgk la..klu ada bank yg boleh bg pinjam lagi..huhuhuhu...bayar loan jer la pasni...

Rancang2 raya tahun nie...nak masuk rumah baru...In Sah Allah...

Jumaat, 25 April 2014

Cara makan Omega Guard Shaklee

Assalamualaikum, dan salam sejahtera..

Nampaknya anda berminat nak cuba OMEGA GUARD shaklee kalau anda membaca coretan ini.Alhamdulillah nak kongsikan pengalaman bersama OMEGA GUARD ni..OMEGA GUARD adalah suplemen yang penting yang kena disediakan dirumah.Tak kira usia OMEGA GUARD Shaklee sesuai utk semua jenis peringkat usia.ibubapa, remaja dan warga tua.Kanak-kanak pun boleh makan omega guard,minyak ikan terbaik ini.

Sebagai pengalaman sendiri.Tiyah memang bagi ambil OMEGA GUARD shaklee sebagai pembakar lemak dan menjaga kesihatan jantung.Sangat baik utk aufa yang masih menyusu mudah untuk dia menyerap khasiat terus dari penyusuan.Hannan juga mengambil suplemen OMEGA GUARD shaklee..sekarang usianya dah 5 tahun..

Sebelum itu bagaimana bentuk Omega Guard ini? Apa yang bestnya Omega Guard ni?


Omega Guard berbentuk kapsul jernih yang mengandungi minyak ikan

Omega Guard melalui satu proses penyulingan molukel yang memekatkan asid lemak Omega yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan merbahaya seperti merkuri yang terdapat dalam pelbagai jenis ikan *

  • Mengandungi Minyak ikan
  • Satu hidangan Omega Guard menyediakan1000mg asid lemak omega termasuk DHA dan EPA
  • DHA dan EPAdipercayai mampu mengurangi keradangan , menggalakkan fungsi otak , sistem saraf dan fungsi mata yang diperolehi melalui makanan.
  • Imuniti badan
  • Meningkatkan daya tumpuan dalam pembelajaran
  • Sistem peredaran darah yang teratur.
Bagus ke Omega Guard untuk kanak-kanak?


Omega Guard ada asid lemak omega 3 yang bagus untuk kanak-kanak . Antara kebaikannya iaiah :
  • Meningkatkan kecerdasan otak kanak-kanak
  • Membantu merawat Asma dikalangan kanak-kanak
  • Mebantu mengekalkan kesihatan optima kepada kanak-kanak
  • Meningkatkan keupayaan pembelajaran dan kemahiran kognitif kepada kanak-kanak

Cara makan Omega Guard untuk kanak-kanak

Cara makan 1 : Kapsul Omega Guard boleh dipicit dengan jarum dan dimasukkan kedalam susu


 Cara makan 2 : Boleh dikunyah begitu sahaja.Selamat untuk kanak-kanak.macam gula-gula


Cara makan 3 : Dipicit dalam masakan makanan harian kanak-kanak


Cara makan 4 : Dipicitkan juga dan diberikan dalam sudu.


Cara makan 5 : Ditelan begitu jer..cara ni sesuai untuk kanak-kanak 10 tahun keatas




Khamis, 24 April 2014

Mengesahkan kehamilan

bulan ni rasa nak cerita pasal preggy jer..hehhehehe...tak de la rasa nak tambah lagi..HOLD dulu jap..bagi aufa 2-3 tahun dulu...tapi paling best tajuk nie..sebab ilmu yang tiyah dapat bukan dari buku semata tapi dari pengalaman juga...

Kehamilan boleh ditentukan dengan alat penguji khas..Pregnancy Test yang kita boleh beli dimana-mana farmasi atau watson,guardin..ada pelbagai jenis dari yang cap ayam..hingga yg paling branded..paling mahal yang pernah tiyah tgk..tapi xpernah beli jenama blue clear..dalam RM40++..rasa rugi sebab sekali pakai jer..pastu xleh guna..pe2 pun review pasal blue clear ni sangat baik..sebab dia bagi terus tempoh kehamilan..canggih2...

Bila masa sesuai nak guna Pregnancy test ni ??
Masa paling sesuai nak guna pregnancy test ni lepas sebulan tidak didatangi haid..ada yang sehari dua lewat datang haid dah test..kalau mengharap memang kecewa la..sebab kalau kita hamil pun..masa ni pregnancy test yang dibeli tidak dapat lagi mengesan kehamilan kita..jadi better sabar..paling awal tiyah pernah try lepas 2 weeks tak datang period..tu pun blur...lagi satu line..pergi tunjuk kat DOc..dia kata CONGRATULATION..you pregnant..

Macam mana nak guna pregnancy test ni??
Paling simple iaiah..setiap kali kita beli pregnancy test ni kita akan dibekalkan bekas simpan air kencing..For better result..sila ambil sampel air kencing awal pagi.masa ni paling sesuai kita buat ujian makmal kita sendiri..Simpan sedikit air kucil kita tu..cuma ambil beberapa titis air kencing dan titiskan atas pregnancy test tu..

 
Kalau kita guna mengikut arahan yang betul,keputusan yang bakal diperoleh besar kemungkinan tepat.

Macam mana nak nilai keputusan plak??

 Yang ni Alhamdulillah..positif...kalau line dia blur2 pun tetap positif pun positif jugak..

 Yang ni negatif..satu line jer..takpe..bukan rezeki kita lagi...kalau 2 2 line xde...ujian kita tu tak betul la..sila beli pregnancy test yang baru..


Masa cek preggy anak2 tiyah..lepas 2 minggu dah ada line..pastu..nak confirm lagi..pergi ke klinik..siap dapat tarikh jangkaan bersalin lagi...sebab doktor akn scan..dan nmpk la bentuk karung bayi...


Ni gambar masa dalam 5 - 7 weeks x silap...masa ni doktor kata ade fibriod..huhuhuhuhu..sebenarnya xde pun...kalau nak baca cerita tu..klik kat sini....sekarang xde pun..huhuhuhu..xnampak baby lagi kan? cuma karung jer...sebab baby sangat kecil..sekarang kalau buat buku merah..buku ngandung klinik kesihatan tu..dah seksiap kena scan..best juga sebab nak tgk baby dalam perut...hehehehehhe...

Tanda awal kehamilan
Satu atau lebih perubahan tersebut dapat dijadikan petunjuk bahawa kita hamil...Ada juga segelintir yang tak perasan langsung kalau hamil..
Secara alaminya ibu sendiri boleh merasai dirinya megalami perubahan sejak beberapa minggu ...Perubahan-perubahan tersebut : -
  • Tidak datang haid - Jika kitaran haid tidak tetap atau berkeadaan terlalu risau,sibuk ataupun sakit.Ini tidak boleh dijadikan panduan.
  • Sering letih terutamanya di siang hari kerana tubuh kita terpaksa menerima bebanan kehamilan disamping beban yang sedia ada.Oleh sebab itu dapatkan rehat secukupnya.
  • Payudara membengkak, lembut dan kadang kala berdenyut-denyut.Selain itu puting juga berubah menjadi lebih gelap.Urat-urat yang biasa kurang kelihatan akan nampak lebih jelas ketika hamil.Untuk menjaga keanjalan payudara sepatutunya kena pakai baju dalam sokongan ketika hamil sehinggalah menyusukan kelak.
  • Mudah mual dan kadang kala muntah.Jangan biarkan perut kita kosong.Ambil makanan yang berkhasiat untuk mengalas perut.Elakkan pengambilan makanan yang kaya dengan lemak.
  • Berasa hendak pitam dan pening.
  • Perubahan emosi- yang ni paling ketara,sensitif dan mudah terasa.kawal perasaan kita keran mempengaruhi bayi dalam kandungan.
  • Deria rasa terganggu.
  • kerap membuang air kecil.
Tarikh Jangkaan Bersalin

Tarikh jangkaan bersalin kita akan dikira bermula pada tarikh MULA PERIOD ketika PERIOD TERAKHIR...Contoh..bulan lepas didatangi haid pada 1April 2014..dan berakhir pada 7 April 2014...tarikh yang akan doktor tanya bila first day last day period..jadi the answer is 1 April 2014..so kena allert pada tarikh2 datang period..tiyah mmg beli 1 kalendar khas untuk tanda hari2 bersejarah nie..jadi bila doktor tanya kita akan bagi tarikh yang tepat..

Zaman sekarang yg canggih dah ada aplication dalam smartphone utk letak tarikh haid dan sekali siap beri hari2 dijangka subur..korang pergi jer kat play store cari my calendar..download..segalanya lengkap disitu..

Salah satu nak kira tarikh jangkaan bersalin cenggini..yang ni tiyah belajar dari misi klinik kesihatan..
For hari tambah 7 hari
For Bulan tambah 9 bulan
For Tahun tambah 1

last Day 1 April 2014
jangkaan bersalin 10 Januari 2015...

Err..paham ker??

*********************************************************************************

Rabu, 23 April 2014

Cara nak pilih breast pump terbaik..

today nak sharing jer...bukan nak jual...hahahahahahha..
ada kengkawan yang tanya pasal breast pump yg terbaik..
so nak bg review skit la..mengenai breast pump yang pernah dibeli..dan diguna..dan di belek jer tapi tak beli..

Memula nak pilih...ofkos berdasarkan budget dulu...kalau budget under RM200 or Rm300..better servey yang manual..sebab lebih kurang dalam harga tu la utk manual..

Tapi kalau budget lebih..leh la servey yg mahal skit...asalkan berbaloi..masa anak sulung beli seksiap..supaya boleh digunakan untuk generasi yang akan datang..hehehehehehehe..

memula  tiyah pernah beli pump ni..cokia punya org penang kata..google dalam internet memang dah tak jumpa dah..ntah letak mana..dalam rm20 jer pam tu..ada yg pandai guna. xpe..tiyah ni terkial2..lenguh tangan..susu pun tak kuar...adui la...

pastu try beli yg mahal skit...jenama tolly joy...

Tolly Joy guna bateri..

Berjasa juga pam nie..tapi tak tahan dengan penggunaan bateri..2 hari kena tukar bateri baru..beli bateri yg murah jer...pastu bunyi nyer bising skit la..dan boleh perah sebelah jer..sebab single pumping...masa tu bagi menyusu sebelah..perah sebelah..nak buat stok keesokan hari bekerja..tak lama guna..sebab hannan refuse terus minum susu ibu dalam botol..sedap minum milo dah teh lagi..dah tak guna..rosak..jadi kena buang...warranty pun dah habis...
pastu start belajar balik tengok ada kawan sorang guna breast pum nie..

Anakku

Breast pump ni guna lama jugak..memula pinjam yg kawan jer..masa masuk kelas tunggu nak balik..dah bengkak susu..pam ni byk membantu..manaual dan murah jer..dalam RM 150++ tak igt dah...lama juga guna breastpump ni..sampai mengandung stop sekejap simpan leklok dan guna masa afnaan plak...

cerita masa afnaan masa ni dah ada gaji..jadi mata tu survey2 brast pump electric plak...huhuhuhu...jumpa cik modu nie..



 cik modu ni..memang best la...sebab boleh buat double pumping..masa seminggu afnaan lahir dah start guna sebab afnaan ada kuning..keje dia tido jer..jadi perah dan paksa dia minum susu..sebab nak dia membuang dan kuning dia turun..menjadi petua nie..susu pun meriah..tapi masa dok syok tu..kerap betul perah..masa tu xde ilmu sangat pasal penyusuan..bila perah susu makin banyak..anak pulak kecil lagi..last2 jadi block duct sebab baby jarang menyusu dan susu tersumbat..bengkak macam nak demam...suami dah bising2..jgn guna..tapi sakit tol la..mungkin lekapan yg tak btol kot..

Masa terdesak tu..keluarkan balik pam susu anakku yang manual tu..guna yang manual tu tak sakit plak..jadi keep on guna manual...

Bila nak masuk kerja terasa leceh plak nak perah sebelah2..dan takes time..dah la kerja kita pack..jadi mntk izin nak beli manual breast pump jugak..jadi sambar yang ni plak..

Yang ni memang beli set..dalam RM499++ jugak rasanya..sebab tiyah beli set..beg galas..botol susu..ice pack..beg galas tu tahan sejuk..jadi perah terus simpan dalam beg tu bawa lik rumah..memang pemerah susu tegar masa ni..dekat setahun memerah susu utk afnaan..tup..tup preggy..afnaan stop breastfeeding..masa ni susu melimpah ruah..tak cukup peti ais dan beli peti ais baru simpanan susu sahaja...ofkos CONSUME SHAKLEE..kikikikiki...

sampai bersalin aufa...guna breast pum yg nie jugak..xbeli yang baru dah..ada jugak jeling2 dengan pam electric yang terbaru..tapi xberani nak beli..karang sakit..kena marah ngn suami...sebenarnya jenis org jugak mengikut kesesuaian pam..

rakan sekerja tiyah guna yang ni..

rumble tuff..

 Bunyi pun tak bising..electric dan double pumping...dia ok jer guna breast pump nie..siap boleh wat stok lagi dekat baby..


Siapa tak kenal..medela freestyle..leh tgk jer keh..mmg berkenan..taapi regenya dalam RM1600..rasanya..jeles haku akak iparku suaminya belikan..jadi kita tumpang try jer sat..try tu pun rasa nak sakit  balik...berdenyut jer..jadi tak tersenarai dah la..electric ni...

breastpump terbaru...tengok tu kenan...TAPIIII...cite kat korang jer la..

Flexi breastpump...double pumping dan tercanggih sebab leh guna power bank...wah..wah..mengikut perkembangan teknologi..jadi boleh jer bawa kemana2 yang xde  suis electric..sebab guna power bank jer..
murah gak rasanya..dalam RM500++..survey ritu siap bagi set utk freestyle breastpump..xyah pegang2..letak kat susu jer..on..pastu leh wat kerje lain..canggih..canggih...

ok...korang fikir2kanla nak beli hat mana..ada pro dan kontranyer...lebih baik pergi kedai butik baby yang bagi test drive..test guna pam..rasa ok..suction dia xsakit..stimulation ala baby..ok la..yang penting tak berat nak ngangkut ke hulur ke hilir.. ^_^

Sabtu, 19 April 2014

Tips mendapatkan anak perempuan atau lelaki

Masa mengandung kali pertama..pernah tanya suami nak baby boy ker girl..dia jawab tak pe yg mana2..tapi masa mengandung sulung...insting mama dah rasa baby dalam perut ni Girl...scan jer tak nampak..kepit la..tak nak tunjuk la...sekali bersalin..kompom Girl ..Alhamdulillah...tiyah memang teringin nak anak perempuan..baju cantik2..pink2...dan paling betul..tiyah teringin nak ada sister..sebab dalam famili..I'M THE ONLY DAUGHTER..mak abah sayang ooooo...hahahahhaha...

Tapi masa preggy kali kedua..dah search pasal nak tentukan jantina...masa tu beli buku best ni..tajuk dia 40 Minggu Nan Indah...kalau korang nak tahu dalam buku tu ada pelbagai petua..dan info perkembangan janin setiap minggu sampai minggu ke 40..dan penjagaan selepas bersalin..memang x rugi beli buku ni...

tiyah kongsi skit pembacaan dalam buku ni..tq for the writer...

**********************************************************************************

PEMILIHAN JANTINA LELAKI @ PEREMPUAN



1. Pemilihan jantina melalui embrio menggunakan kaedah Preimplantation genetic diagnosis ( PGD )
Denagn PGD, kadar keberkesanan pemilihan jantina lelaki dan perempuan adalah 99.99%. Namun  ,begitu, kaedah ini memakan kos yang tinggi kerana perlu melalui kaedah IVF, ICSI terlebih dahulu. Setelah semua proses ini selesai, barulah proses PGD dapat dilakukan.

Melalui kaedah ini, doktor yang terlibat akan menentukan kromosom jantina melalui sperma yang telah dipilih.Anda bukan sahaja boleh memilih jantina melalui kaedah PGD, malah boleh mengesan keluarbiasaan yang terdapat pada kromosom tersebut.

Oleh yang demikian, doktor boleh memeriksa kesihatan yang ada pada embrio contohnya seperti down sindrom dan masalah keturunan yang lain. Dengan itu doktor dapat memilih bayi yang benar-benar sihat sahaja sebelum disuntik ke dalam rahim.Jadi bayi yang bakal dilahirkan dapat dijamin 99.99% sihat

2. pemilihan jantina melaui sperma menggunakan kaedah IVF, IUI, atau ICSI
Melalui kaedah IVF, IUI, atau ICSI anda juga boleh memilih jantina anak yang diingini.Ini dapat dilakukan melalui sperma.Pemilihan jantina anak lelaki atau perempuan dapat dikesan melalui pemerhatian sperma yang " berenang " . Menurut Ray Tan, sperma lelaki ( Y ) lebih kuat berenang berbanding sperma ( X ) perempuan

Faktor semulajadi

1 .Faktor Makanan.
Untuk mendapatkan anak perempuan suami harus banyak makan makanan berakali.Manakala isteri pula perlu makan makanan berasid.Jika anda mahu anak lelaki, pihak suami pula perlu makan makanan yang berasid dan isteri perlu makan makanan berakali.

Makanan berakali
Terdiri daripada sayuran, buah-buahn,putih telur, susu, dan sebagainya
Makanan berasid
Terdiri dari makanan laut , daging dan lain-lain

2. Faktor Masa
selalu melakukan hubungi intim sebelum datang haid boleh membantu anda mendapatkan anak perempuan.Tetapi jika anda melakukan perkara sebaliknya iaitu melakukan hubungan intim selepas sahaja selesai darah haid anda mungkin dapat anak lelaki.Untuk memastikan waktu pilihan anda tepat, kira seminggu awal atau seminggu selepas kedatangan haid.

3.Faktor kedalaman
Suami tidak perlu memasukkan zakar terlalu dalam pada vagina isteri jika mahu anak perempuan.Namun lakukan sebaliknya sekira anak mahu anak lelaki.Alasan ? Gen X dan Gen Y mempunyai ciri yang berbeza.

boleh diandaikan Gen X seperti pelari maraton yang mempunyai stamina kuat.Manakala Gen Y pula adalah atlet pecut yang kurang stamina.Oleh yang demikian, sekiranya suami memasukkan zakar terlalu dalam, kerbarangkalian Y sampai ke destinasi adlaah besar.

4. Faktor kemuncak
Faktor kemuncak pun penting dalam cara memilih jantina.Untuk mendapatkan anak perempuan, suami perlu sampai kemuncak dahulu sebelum isteri.Hal ini kerana, ketika isteri sampai ke puncak, isteri mengeluarkan cecair berbentuk alkali.Tetapi jika sebaliknya iaitu suami sampai ke kemuncak selepas isteri,mungkin anda akan mendapat anak lelaki.

5.Faktor Persediaan
Isteri boleh membasuh vagina dengan menggunakan satu sudu cuka bersama semangkuk air sekiranya mahukan anak perempuan.Jika anda mahu anak lelaki, cuci vagina menggunakan semangkuk air yang dicampur dengan satu sudu soda supaya vagina lebih berakali.

6.Faktor kedudukan
Siapa kata kedudukan tidak penting dalam pemilihan jantina anak ? suami di bawah manakala isteri diatas, sedikit sebanyak dapat membantu pasangan memiliki anak perempuan.Jika kedudukan bertentangan iaitu suami diatas dan isteri di bawah, ia membantu mendapatkan anak lelaki.

**********************************************************************************

Ingin hamil dalam tempoh dalam terdekat??
Dah ramai yang mencuba dan Alhamdulillah..berjaya hamil..

Kekal langsing selepas menyusukan

Penyusuan susu ibu secara eksklusif merupakan pakej pelansingan secara alami!!

Penyusuan susu ibu menggunakan tenaga ( kalori ) yang disimpan didalam tubuh semasa hamil.Oleh yang demikian, penyusuan susu ibu bukan sahaja baik untuk bayi malah sangat berkesan mengurangkan lemak-lemak yang ada..

Fakta menarik yang perlu kita ketahui juga kajian barat menyatakan ukur lilit lengan dan paha seorang ibu yang menyusukan berbeza dengan dengan ibu yang tidak menyusukan.Kajian di buat di San Francisco mendapati ukur lilit pinggang ibu menyusu 2.6 inci lebih kecil berbanding ibu  yang tidak pernah menyusukan.Senangkan menurunkan berat badan selepas hamil hanya dengan SUSU IBU.

Antara fakta yang dikeluarkan juga hormon oksitosin yang dibebaskan semasa menyusu mencentuskan kontraksi pada rahim.Pada masa yang sama membantu mengecutkan rahim kembali pada yang asal.Fakta ini benar,bulan lepas tiyah mengurut dengan seorang bidan sebab terseliuh urat susu.Jadi mintak dia urutkan badan sekali..dah alang-alang..Bidan yang cakap rahim dah kecut elok..boleh la mengandung lagi lepas ni..^_^

Penyusuan Eklusif.

Ramai kawan-kawan yang tanya kenapa berat masih tak turun lepas bersalin walaupun dah menyusukan bayi.Bila ditanya susu apa yang diberikan tempoh bekerja mereka menjawab minum susu formula dulu..balik nanti memang menyusu sepenuhnya dengan kita.

Definasi penyusuan eklusif iaiah bayi hanya menerima makanan dari susu ibu SAHAJA..tidak diberi makanan lain seperti susu formula atau makanan pepejal lain.Bermakna sejak dari lahir hingga berumur 6 Bulan..Bayi cuma  minum SUSU IBU sahaja.Makna lain sekitar usia ini jika bayi sudah diberi minum air kosong, makanan pepejal dalam tempoh 6 bulan pertama,anda tidak memberikan penyusuan eklusif kepada bayi anda.

Ramai juga yang bertanya bagaimana mahu meneruskan penyusuan susu ibu walaupun sudah bekerja..Tiyah dah pernah tulis pasal Kerja tak leh breastfeeding baby..dan cara nak handle susu perahan ditempat kerja.
Practise makes better..ilmu yang tidak dapat 100% melalui pengalaman..jadi dalam blog ni tiyah sharekan cerita pengalaman menyusukan anak-anak tiyah.

Berbalik kepada cerita penyusuan tadi..Ibu yang menyusu bayi secara EKLUSIF sahaja yang mendapat ' HADIAH ' pelansingan ini.Bagaimanapun kita digalakkan meneruskan penyusuan hingga bayi berumur 2 tahun.

**********************************************************************************

ikuti kisah pelansingan selepas bersalin dengan Shaklee


Dari 92kg---------->76kg
( ni firstime symendedahkan berat sebenar saya pada umum okey!! )

Bagi yang mengenali saya dari zaman sekolah , matrik dan universiti, memang diaorang akan kenal saya dengan seorang yang badan gempal...pernah dulu masa sekolah menengah, ada pelajar lelaki ejek saya dengan panggilan " dugong "...terukkan???Erm..tapi masa tu makan hati jek..buat tak kisah..Tapi bila duduk sorang2...sedih tu datang jugak...mungkin masa tu takde feel lagi kot nak melawa-lawa ni...

Nak kata mak ayah saya jenis badan besar tak jugak...Tapi mungkin sy mewarisi arwah tok sy yang mempunyai rangka badan yang besar serta berisi...memang daripada dulu tak pernah kurus...KECUALI masa nak kawen...masa tu pulun tak makan nasi...pergi pusat slimming...habis beribu-ribu semata-mata nak nampak kurus n cantik masa hari bersejarah...kuruskan badan semata-mata nak pakai gaun masa hari kawen untuk sesi potong kek....

TAPI...lepas kawen...badan bagai dipam2...yelah...hati senang...dah kawen...pastu terus mengandung...masa mengandung lagi dasyat...sebelm bersalin berat mencecah sampai 98kg...memang dh betul2 mcm dugong dah rasanya...tapi...suami saya tetap sayangkan saya...

Lepas dah bersalinkan Wafiy...sambung menyusu pulak....lagi la tak control makan...memang lapar jerk memanjang perut ni...badan naik lagi...redha dan pasrah...banyak baju tak muat...sedih..tapi takde inisiatif nak buat ape2...sebab hanya difikirkan biarlah....janji anak aku cukup susu...

Selama 2 tahun badan tetap mcm tu...berat memang tak pernah kurang daripada 85kg..haha..beratnya...Encik suami pun tak larat nak dokong okay!!

Lepas tu sambung mengandung anak no 2..Ahmad Danial Haris...dalam gambar tu yang tengah2 dua gambar tu yg tengah mengandung 4 bulan.Masa ni memang dah jatuh cinta dengan Shaklee...tapi tak pernah cuba CINCH SHAKE...masa mengandung, cuba jugak..amek juga CINCH SHAKE...bukan sebab nak kurus yer...tapi sy nak bagi berat tak naik banyak sangat mcm masa Ahmad Wafiy dulu...dan mengandung anak kedua berat sebelum bersalin 9292kg...tak macam dulu...

Lepas bersalin saya nekad nak turunakn berat badan...at least mesti capai 70kg..itu impian saya...lepas 2 minggu bersalin, saya mula dengan set shape up shaklee...yang terdiri daripada..CINCH SHAKE, OMEGA GUARD, LECITHIN DAN ALFALFA>>>sampai sekarang baby saya dah 3 bulan setengah...

Now...berat saya dah cecah 76kg...bagi korang yang memang selim melim...akan rasa angka ni still lagi banyak..tapi bagi saya....syukur sangat2...dan dalam BF moms...pengambilan set ni langsung tak mengganggu...saya masih makan nasi dan lauk pauk yang seimbang...

Saya ada misi lagi 6kg untuk diturunkan...saya tak kisah walaupun mengambil masa berbulan-bulan...yang penting sy tahu ianya selamat untuk saya dan babyy saya yang sedang menyusu...Dan yang paling penting...encik suami pun makin suka....

**********************************************************************************

Jumaat, 18 April 2014

Pengasuh anak..

Dah beberapa hari berusaha memikirkan soal pengasuh..sampai tergendala segala urusan..kalau tanya soal anak..memang menyentuh jiwa...terlalu serabut..

Suami cakap tiyah sangat baik dengan pengasuh...ya..memang tiyah berbuat baik dengan pengasuh..sebab dia akan mengasuh anak2 tiyah sepanjang peninggalan tiyah ' MENGASUH " anak orang ( pergi kerja )

kalau dia bagitau terpaksa cuti sehari sebab nak ke klinik dan urusan kesihatan..tiyah xpernah cakap NO..tiyah akan usahakan..sama ada hantar anak ke rumah mak..Aufa xberapa nak dengan orang..sehari di rumah opah sehari la dia tak turun dari buaian...Tapi sebab pengasuh ada urusan...Tak pun tiyah terus amik cuti..terpaksa tipu ada urusan tapi sebenarnya x de orang nak ngasuh...

Cuma yang rasa gusar..mak cik nak bercuti seminggu. dia berniat nak mengasuh cucu dia yang terkena demam campak..SEMINGGU tu..sapa nak bagi cuti seminggu...tapi tiyah tetap cakap YA..akhirnya mengalah...bila cakap dengan suami...kami fikir Ahmad Afnaan dah boleh ke sekolah ( 3 Tahun )..afnaan dihantar ke sebuah tadika PERINTIS KECIL...dekat rumah...jadi harini terus pergi daftar disekolah tu...sekali pendaftaran RM700..aufa plak dah pergi rumah pengasuh baru..

Untuk berkenalan..tinggal sekejap aufa dirumah pengasuh baru..sementara nak pergi jemput hannan dari sekolah...masa keluar tinggalkan aufa. air mata berjurai turun...sedih sebab tau Aufa tak berapa suka dengan orang..dengar tangisan anak..hati lagi meronta2...masa dalam kereta abang yang bawa..sunyi sepi..tak mampu nak kata pa..abang belikan aiskrim..kita makan sama-sama...dah stabil dan rasional..bawa kereta plak jemput hannan..

sepanjang perjalanan memikir sendiri..sebab itu ramai kawan2 tiyah yang resign kerja..dan nekad ngasuh anak sendiri..tak mampu nak lalui peristiwa macam nie..kita belum kenal orang...macam mana la keadaan aufa..macam mana la keadaan afnaan..ntah menagis ker..lapar susu ker...kawan pukul ker..cikgu pukul ker..mak pengasuh tak jaga baik ker.. Allah..Allah..istighfar banyak2..

Dah jemput hannan terus balik ke rumah pengasuh aufa...aufa ok..cuma bila dengar suara tiyah bagi salam..mulala nak menangis...sempat bersembang2 kejap dengan kak jamaliah mak pengasuh baru aufa..dia juga bahasakan dirinya MAMA dengan aufa...

selepas amik aufa terus ke taska afnaan...dia nampak ok..mandi dah...tengah makan kek sebab ada kawan sedang celebrate besday..bila tanya afnaan esok nak pergi sekolah tak?..dia jawab nakkkk..lega rasa hati skit..rasa lapang skit..



Ahad, 13 April 2014

asid folik untuk ibu hamil..

Apa itu asid folik?
asid folik adalah salah satu vitamin dalam kumpulan B.ia wujud secara semulajadi sebagai folat dalam kacang, sayuran hijau , beberapa buah dan juga yis serta ekstrak daging lembu.sesetangah makanan seperti roti dan bijirin sarapan diperkuat dengan asid folik.

mengapa ibu hamil memerkukan asid folik? asid folik menolong melindungi bayi dalam kandungan anda daripada kecacatan dalam sistem sarafnya seperti spina bifida.



Spina bifida berlaku apabila pelindung yang meliputi saraf tunjang bayi tidak tertutup dengan sempurna.ini boleh menyebabkan kerosakan kekal.

Dalam masa 12 minggu pertama kehamilan, otak dan sistem saraf terbentuk dan berkembang dengan pesat.Oleh sebab itu adalah sangat penting untuk mengambil asid folik setiap hari pada masa itu.

Dalam trimester kedua, iaitu dari minggu ke 13 kehamilan, anda sudah boleh berhenti mengambil asid folik.Namun jika anda terus mengambil asid folik sepanjang kehamilan, ia tidak akan menjejaskan kesihatan anda ataupun bayi anda.

Berapa jumlah asid folik yang ibu hamil perlukan?

 Ibu hamil dinasihatkan mengambil 400 mikrogram ( mcg ) asid folik setiap hari sebaik sahaja anda merancang untuk hamil.Kemudian teruskan mengambilnya untuk 12 minggu yang pertama kehamilan.baik juga jika anda makan makanan yang kaya dengan folat.

Apakah sumber makanan yang terbaik

akanan yang kaya dengan folat adalah sangat baik untuk anda dan bayi anda.Makanan ini juga kaya dengan pelbagai khasiat yang diperlukan oleh anda berdua.Berikut adalah makanan yang kaya dengan folat:

makanan berikut mengandungi 100-200mcg folat bagi setiap hidangan
~bayam 1 cawan
~kacang bendi setengah cawan
~asparagus setengah cawan
~hati 1 keping
~betik sederhana besar

makanan berikut mengandungi 50-100mcg folat bagi setiap hidangan
~brokoli kukus 2 pucuk
~buah oren saiz besar
~nasi putih setengah cawan
~oat setengah cawan
~kacang merah setengah cawan
~jagung saiz besar 1

Sumber lain yang mudah didapati termasuklah telur rebus bersaiz besar, ikan salamon dalam tin dan ubi kentang tidak dibuang kulit.Ingatlah asid folik dalam makanan akan musnah jika terlebih masak, jadi masaklah dalam kuali bertutup dengan sedikit air sahaja.Cuba makan sayur-sayuran yang dicelur sebenter atau dimasak menggunakan gelombang mikro ataupun mentah.

Sumber dari babycenter
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Memang sangat penting pengambilan asid folik .malahan dalam kelas yang pernah tiyah masuk kelas berbicara bersama doktor Fyna Noh seorang doktor yang menggalakkan pengambilan suplemen.Beliau menyarankan pengambilan asid folik harus bermula 3 bulan sebelum seseorang individu itu harus hamil..

Jadi kalau merancang untuk hamil dalam tempoh terdekat sudah boleh mula mengambil asid folik..

Ini adalah gambar sebenar tablet asid folik yang dibekalkan dari Shaklee..dipanggil B kompleks




Gambar sebenar Vitamin B Compleks yang mengandungi 589mg per saving.Tiyah tidak hamil..tapi terus mengambil B kompleks sebab kurang mengambil makanan yang mengambil B kompleks..makan mana yang sedap dan yang sempat jer...

Antara kelebihan lain yang bakal kita perolehi dari B kompleks ni..

B kompleks ini juga memberi ketenangan kepada saraf kita.Melegakan dan kita mersa tidak stress bila mengambil B Kompleks..tekanan hidup dan stress yang melampau boleh mengakibatkan pelbagai penyakit datang menghinggap..^_^

Set Bajet untuk kehamilan disarankan pengambilan B Kompleks bersama Vitalea..



multivitamin yang sangat diperlukan oleh ibu hamil yang sering menghadapi masalah ketika hamil seperti :

~Hemoglobin rendah
~Tekanan darah rendah/tinggi
~Kencing manis ketika hamil GDM
~cepat merasa letih ketika hamil
~Menyokong tumbesaran bayi dalam kandungan

Berikan yang terbaik untuk diri anda dan bayi dalam kandungan.sertakan juga amalan-amalan rohani.Bacaan Al-Quran dan zikir-zikir sepanjang kehamilan.Dekatkan diri kepada yang Esa..dipermudahkan urusan kehamilan dan melahirkan..In Sya Allah..dipermudahkan..

Sabtu, 12 April 2014

anniversary ke 6

pejam celik..pantas sungguh masa berlalu..dah 6 tahun perkahwinan kami..diserikan dgn kehadiran 3 cahaya mata..hannan..afnan dan aufa...



segala pahit manis..semua diharungi bersama..bermula dgn kami berdua belum ada pekerjaan lagi...berkenalan dlm tempoh yg singkat..bertunang sebulan..itu pun urusan keluarga sahaja..dah diberi tanda..sebentuk cincin...kami berdua masih di mesir...keluarga di malaysia terus buat kira...

igt masa dlm kelas bahasa di hayyu sabiek..mak telefon dr malaysia..dan beritahu suruh jg diri..sebb dah diikat...huhuhuhuhu..terkejut btol..sebulan lepas tu..balik ke malaysia sebb dah dipanggil balok..nak buat kenduri...pandai mak ngn abah bina alasan...suh balik malaysia..masa tu rasa sayangnyer nak tinggal mesir..dah best tinggal disana...exam dah lama habis...keputusan pun dah keluar..Alhamdulillah najah...cuma rasa nak luang masa..nak jalan2...hihihihihi...

sebulan lepas balik malaysia..terus nikah...sebulan pastu plak dpt berita gembira..disahkan hamil..Alhamdulillah..cerita lama..tapi segar dlm ingatan..sekarang dh tiga org pun...

Berkat kesabaran..masa memula kawin..tinggal dengan mak...sebab suami sambung blaja di UIA...lepas bersalin..ikut suami tinggal di Batu Caves..rumah sewa masa tu..alahai..dhaifnyer..jangan tanya la..ada dapur,tilam dan laptop..bagi hilang boring..bawa baby hannan dan buaian...itu jer...tapi tak lama...3 bulan jer..pastu balik ke Penang sebab dapat KPLI j-QAF..kembali tinggal dengan mak..mak yg ngasuh hannan masa pergi sekolah dan berkursus..

Masa tu PJJ le..perkahwinan jarak jauh...sampai suami posting ke SMK Raja Uda.Pulau Pinang...tiyah pun posting ke SK Taman Senangan.Butterworth..baru cari rumah sewa..dan tinggal serumah...Syukur..masa tu dah ada gaji...rumah pun nampak la macam rumah...barang rumah pun dah mampu beli...2  tahun lepas tu..baru beli rumah...masih dalam projek dan kena tunggu 2tahun baru siap..

InSha Allah..26 April ni boleh ambil kunci rumah di tapak perumahan..rumah dah siap...jadi tengah fikir nak buat renovation sebelum nak masuk rumah...Alhamdulillah..

Doakan yang terbaik buat kami sekeluarga..
Lots of Love..
fathiyyah,ahmadlutfi,hannan,afnaan,aufa...



Jumaat, 11 April 2014

Testimoni Set Penyusuan Shaklee

Back to basic...
merenung jauh kebelakang..
Masa memula mengenali perkataan ANAK....




Bayi pertama yang dilahirkan secara normal..bila pandang dan pangku di riba..ada air mata yg mengalir..anakku..9 bulan dalam perut..menedang mengepak..sedu sedan....syahdu..5tahun yg lalu punya cerita ni..

masa bayi ni lahir baru belajar mengenai susu ibu..teringat memula suakan susu kepada anak..macam sesak nafas budak tu dibuatnya dek misi...hahahahahahaha...di tekan kepala budak tu..^_^

2 hari kuar wad..cek kuning..alamak...kuningnya tinggi..misi suruh bagi minum susu ibu banyak..dah rajin tido plak budak nie..siang mengantuk..malam berjaga...menyusu plak..sikit2 ala-ala manja gitu..

hari ke3 cek..doktor suh masuk hospital..bacaan kuning sangat tinggi ..gara-gara tak de ilmu pasal penyusuan...masa tu mana ada lappy dan internet nie.baru keje dan mana de duit nak beli semua tu...dengar cerita org tua2 jer..pastu misi suruh perah hantar susu ke hospital..sebab ibu tak admit ward sama..( hospital swasta )..boleh ler 1 oz..jerr..masa suami hantar tu..misi cakap..mn cukup dik oi...owhhh.ye ker..mana la kita tahu kan...

Tak keje plak masa tu..jadi rileks jer..santai bersama anak...but lepas tujuh bulan dah start keje...tapi hannan dah boleh amik solid food..jadi umi dia perah skit2 jer..sebab hannan pun minum susu 2-3 oz jer sepanjg waktu bekerja..tapi bertuah sebab hannan mmg full breastfeeding..without top up any formula milk..

Kali ke2 mengandung..dah cari ilmu seksiap pasal susu ibu..ngandung pun overdue..tak bersalin2  rupa2nya..dia besar skit aaa..lelaki plak tu..



besarnyer budak nie..lahir dengan berat 3.5kg...aduhai..budak nie..mcm tak reti kenyang...kejap2 nak menyusu...masa ni baru mula search dalam internet..pasal penyusuan susu ibu..terjumpa pasal ALFALFA...google lagi..last2 jumpa SET PENYUSUAN SHAKLEE..

masa tu tak fikir panjang..cepat2 grab..tak tgk harga dah..lepas search semua info..buat payment dan esok sampai..masa dulu xde konsultasi istimewa bagai...pandai2 jer...



ni stok dalam pantang..sikit2 jer kan...dah tu lepas amik  SET PENYUSUAN SHAKLEE...


sila tengok dengan rasa ingin mencuba juga..bukan nak menunjuk.. semua ibu2 mampu lakukan demi bayi tersayang...In Sha Allah..kita usahakan..Allah pemberi rezeki..Masa ni dah simpan duit sikit..beli peti ais freezer supaya susu tahan lebih lama..dan bagi ruang utk letak ikan dan ayam dalam peti ais pertama ^_^

Setakat ni ditempat kerja dah 2 org kawan tiyah terkena aura memerah susu waktu bekerja..senyap2 jer..bawa balik stok...dari menahan sakit menanggung bengkak susu...baik diperah dan susu juga semakin meriah..sebelum ni tak de sapa geng nak memerah susu..semua pandang semacam jer tgk tiyah menggalas beg besar mengangkut breastpump dan stok susu...Alhamdulillah...rindu plak time memerah susu ni..Tiyah dah bercuti sekejap sebab aufa dah pandai tak mau susu dalam botol..tunggu balik kerja..nak yg fresh dari kilang..kawan2 tiyah tu juga ambil SET PENYUSUAN SHAKLEE tau...pengaruh kuat jugak kita yer..hehehehe...


Yang ni full set untuk Breastfeeding mother..semua ni tiyah amik...ok dalam set penyusuan ni ada
Vitalea
B kompleks
Vitamin C
Alfalfa
dan untuk penyerapan nutrien yang lebih berkesan amik ESP...

bagi tiyah ESP ni..paling best..Addicted to ESP..rasa tak amik sehari rasa tak kena..sampai tapau bawa ke sekolah...terkejar2 dengan susunan jadual yg pack..kenkdg waktu makan pun lupa...shake ESP dulu...lapik perut...balik sekolah baru lunch..kenyang Alhamdulillah...memberi tenaga..

Rabu, 9 April 2014

Bekerja dari rumah dengan Shaklee

Bekerja dirumah adalah Salah satu cita-cita kalau diizinkan In Sha Allah....Sekarang keluar bekerja separuh hatiku ada bersama anak-anak...

Bertuah sebab sekarang ada pengasuh yang baik dan setakat ni sangat memahami tentang penyusuan susu ibu..anak2 semua disusukan dengan susu ibu sahaja sehingga bercerai susu....tak banyak cerewet pasal sekolah lebih waktu dan hari Sabtu BEKERJA..bulan Ramadhan tahun ni..dia akan pergi menunaikan rukun Islam yang ke5..jadi start cuti sekolah nanti kena cari pengasuh baru..

Lagi sekali dirundung rasa serba salah..nak cari penagasuh baru..bukan senang tuuu...
Teringin sangat nak ber WAHM ( Working At Home Mother )

Sekarang Tiyah buat bisnes Shaklee..sekadar part time...waktu pagi pergi bekerja dan memulakn bisnes start balik sekolah..tima tue bergolek2 dengan anak...sampai rumah terus tukar unifrom masuk dapur..kemas rumah..basuh baju..blaa.bla..blaa..kerja rumah la kan...dah siap..mengadap laptop..sambil menyuap anak..dengar anak membaca..korang jgn bayang...supermom memang gitu...

ilustrasi lebih kurang sama ^_^


Dah sama2 letih..sambil berbaring2 menyusu..balas pm customer...amik order...update status...
belum lagi kira anak2 merengek nak bermanja...nampak letih..tapi SERONOK...tambah pulak dapat mesej dari pihak Shaklee..boleh tgk GE dan bonus utk bulan nie...wa..wa..wa...masa tu tak de pikir letih masa susah tu dah...

kalau bonus lebih dari gaji...nak merungut lagi ker???Aminnnnn.....

Isnin, 7 April 2014

nak beli produk shaklee dgn harga ahli

ramai dah tahu..dan masih belum tahu..Shaklee dah ketatkan rules jepada semua distributor shaklee..mengenai HARGA..tidak dinafikan ada distributor yg menjual harga ahli..atau dibawah harga ahli kerana ingin mengaut keuntungan semata2...jadi demi menjaga keberkatan rezeki yg diterima..tiyah sendiri  menjual produk Shaklee dengan harga retail kepada customer yg tidak mendftr sebagai ahli...

jadi macam mana kita nak beli produk shaklee dgn harga yg murah??sebenarnya mudah aja...berdaftarla menjadi keahlian shaklee..ramai2 yg pm tiyah risau..xdpt nak aktif..xsuka nak bisnes..tak mau itu...tak mau ini....sebenarnya..mendaftar sebagai ahli shaklee..tak perlu aktif..setiap bulan perlu membeli..atau perlu menjadi pengedar..

cukup sekadar membeli produk shaklee dgn harga yg murah..jika berasa berpuas hati dan nak repeat order lagi..boleh terus dptkan harga yg murah..iaitu harga ahli ...sebab sudah menjadi ahli...tapi bagi yg berminat memulakan bisnes..boleh sahaja..dan dipersilakan...Tiyah akan guide dari zero menjadi hero ^_^

Jadilah pengguna yang bijak!!




Bagaimana pula nak mendaftar menjadi AHLI?

Mudah sahaja..dengan menghubungi tiyah. DENGAN INFORM BERMINAT NAK DAPATKAN PRODUK SHAKLEE DENGAN HARGA AHLI.tiyah akan bantu mendaftarkan anda secara online dan pastu ada akan menerima no ID...melalui no id tersebut anda boleh memesan produk Shaklee dengan harga AHLI..dan yang pasti murah dari harga retail!!


berminat dengan tawaran ini..dan nak jadi ahli
Sila hubungi
Fathiyyah 012-5862274
Untuk maklumat lanjut ^_^








Pengedar Shaklee kawasan Butterworth

=============
PENGUMUMAN
=============

Berita baik buat semua penduduk sekitar Teluk Air Tawar, Penaga, Kepala Batas..
Boleh dapatkan produk Shaklee yg ohhsome ni..terus dari pengedar yang berdaftar..

ehem..ehem...saya ler tu..
Mesti ada yang rasa ragu2 nak order online ni kan..ye la..dah banyak berita2 yang terpapar didada akhbar mengenai mangsa penipuan online...

Jadi rasa nak dapat produk Shaklee tanpa perlu bank in dan postage boleh terus call saya dan kita arrangekan waktu boleh COD terus ke rumah anda..BESTKAN??





Dalam Produk Shaklee ada memacam set disediakan..

Set Ibu Hamil
Set Ibu Menyusu
Set Anak pintar
Set Pelansingan
Set Darah Tinggi
Set Kesihatan Optimum
Set Kecantikan Kulit
Set kesihatan dalaman wanita
Set Kesuburan

Pencuci rumah seperti
Basic H serbaguna
Pencuci pinggan yang lembut pada kulit handal pada kotoran
Krim Herbal Blend multipurpose

dan yang istimewa tak pernah jumpa pada jenama yang lain
Penapis air Shaklee yang boleh dibawa merata

Shaklee juga menyediakan Set kecantikan kulit secara luaran yang bebas paraben dan selamat untuk kulit..berasaskan bahan semulajadi...


Ahad, 6 April 2014

Pengalaman bersama shaklee

Petang ni rasa nak cerita..pengalamn bersama Shaklee..officially 7 bulan bersama Shaklee..
Suka duka...jatuh bangun...hanya mereka yang lalui akan rasa...

Ramai kengkawn tanya kenapa buat Shaklee ni..kan banyak lagi bisnes lain boleh buat...tak cukup ker duit gaji tu??

Jawapannya...ya...tuntutan hidup masa kini...bukan utk kesenangan semata..tiada istilah nak hidup senang lenang..tapi nak bebas dari segala hutang..rasa terbelit tengkuk ni bila sampai statement2 bayar hutang...rumah..personal loan utk bayar deposit rumah...belum kira pengasuh anak dan serba serbi tentang mereka...

kenapa Shaklee?
kalau nak tahu..sebelum buat shaklee...tiyah pernah buat bisnes tudung...yg tu la bisnes yg serius pernah buat..buat fb baru...byk modal habis disitu...ribu riban jugak..sebb serius nak berbisnes...jujurnya xbertahan lama...sebb zero ilmu pasal marketing...pasal penghantaran..customer ngadu barang mahal..nak gitu..nak gini..akhirnya..terpaksa ngalah..kalah dengan saingan pelbagai jenis fesyen terbaru..dan tak mampu nak keluarkan modal lagi...sedangkan stok lama tak bergerak..Allah...menangis tgk stok2 tudung tu...rasa rugi sangat2...sanggup buat personal loan semata2 nak beli stok...

sebab tak berapa jalan..tiyah beralih terima tempahan baju kurung cotton...di gabungkan dengan set tudung...Allah masih belum izinkan..tak ramai yg order..dan mengaku serta akur....suami dah marah2 sebab tak fikir panjang masa nak mula dulu...

Shaklee ni..asalnya pengguna sahaja...yer..sebab menyusu dan rasa dah terlalu tired mengurus anak2 , keja, bisnes..kawan yg jual shaklee dah lama ajak jadi ahli sebb memang pengguna tegar..tapi selalu tolak..sebab rasa kalau dah jadi ahli kena buat bisnes...jahilnya masa tu..cetek benar pandangan...setakat jadi ahli pun tak pe..dapat harga murah...

sekali tu sesaja nak kongsi dalam fb...stok susu lama aufa..yg dah expired..masa tu susu melimpah ruah...stok penuh peti ais Freezer tu..second peti ais...jadi terpaksa dikeluarkan..jadi sebab sayang sangat mandikan aufa dengan susu tu..snap gambar..post dlm fb...

Masa tu ramai yang tny...ko makan pe tiyah susu melimpah ruah...macam2 lagi soalan..dan cite la..rajin perah...bla..bla..amik suplemen..pakat tanya amik suplemen pe..cite la...amik shaklee...tetiba ada yg mintak tolong belikan...masa tu baru kalut nak jadi ahli...daftar dan beli produk shaklee atas nama sendiri...

First month tu..kalau tny bonus..ala ciput jer..bukan serius pun..tapi terdetik dalam hati..macam tu jer dah layak dpt bonus..kalau serius guane la...terus buat Shaklee..secara serius..rupanya Shaklee ni MLM...dulu benci sgt dengan MLM nie...tgk mak dulu rajin involve dlm MLM..tapi tak kemana pun sebab bila produk dah dapat sambutan hangat tokeynyer lari...bila google2 dan tny upline..jgn risau..Shaklee dah lama bertapak dlm Malaysia..dah dekat 50thn...dah ramai yg berjaya...masa tu pasang cita2..

Jauh berbeza masa bisnes yg dulu2..kena survival sendiri..modal ribu riban..tak pandai btol...tapi dalam Shaklee..kami ada group2 yg sgt aktif..memberi maklumat...semangat..kelas gali ilmu...cara marketing berkesan...kelas secara terus..Webinar...hampir setiap bulan mesti ada...kita tak rasa lonely..setiap masalah boleh diadukan..dan sama2 cari penyelesaian masalah...

Modal setakat RM75 jer...jauh beza tol dengan bisnes dulu...dulu zero modal..bila customer order baru order dari Shaklee..sekrg dah ada modal sendiri..baru beli..tu pun skit jer..utk COD dan sedara mara serta rakan setugas di sekolah...kalau customer jauh2..Shaklee je poskan...tak pernah beli stok secara pukal..jadi kita zero risiko untuk rugi...

Malu nak introduce produk kepada orang?? tiyah buat shaklee 100% online...malu wei nak ketuk2 pintu rumah orang..nak kacau org sibuk kerja...tiyah share jer kelebihan produk dalam fb..kalau ada yg nak meh PM personally...

Dalam bisnes ni jugak..kami diterapkan kuatkan amalan rohani...rezeki dari Allah...Pemilik rezeki..apa yang tiyah buat adalah usaha dan ikhtiar...selebihnya adalah urusan Allah...jujurnya..sebelum ni ada buat amalan2 rohani..tapi tidak dapat rasa kelebihannya....berbeza dengan sekarang.....cerita tentang sedekah..kalau harini tiyah sedekahkan hatta walau RM1 pun...nampak Allah berikan ganjaran nya dalam bisnes...macam magik jer...tetapi sebgai org Islam..tiyah tahu ini adalah ganjaran dari Allah..dari perbuatan tiyah tadi...

dah panjang cerita...karang de yg tensen plak baca...
kalau ada yg rasa berminat..
leh pm tiyah personally...
kita sembang panjang2..dan akan tiyah ceritakan segala yg  tiyah tahu...

Sharing is caring
Fathiyyah 012-5862274

Jumaat, 4 April 2014

menghadapi kejang kaki atau cramp

pernah x terjaga tengah2 malam..tetiba kaki cramp..atau org tua2 ckp tarik mengkarung?paling teruk kena masa preggy dekat afnan..masa tu mmg xamik apa2 suplemen..dan paling xboleh minum susu...susu tu rasa macam tin karat..pelik pelik preggy nie..

jadi mmg kompom kena tarik mengkarung nie..tetengah malam kejut mntk suami  tolong tarik  dan urut kaki..nasib la abang yer..mmg xleh mnm susu..masa pergi check up de bgtau doktor..salu kena cramp nie..dia tny de mnm susu x? tiyah ckp jer tekak mmg xleh terima susu..rasa mcm besi...senyum jer dan dia bekalkan vitamin kalsium..masa ni xkenal shaklee lagi..jadi telan je la ubt tu.okla skit dr sebelum tu...

sebenarnya kejang kaki atau cramp ni biasa berlaku dikalangan ibu2 hamil yang sudah meningkat tempoh kehamilan disekitar trimester ke2...ketika ini pertambhn berat badan dan kaki terpaksa menyokong lebihan berat tersebut..menyebabkan otot kaki kepenatan dan mudah terkena kekejangan..

dinasihatkan kepada ibu-ibu hamil tidak duduk atau berdiri terlalu lama.selalu melakukan senaman merenggangkan otot kaki.antara petua yg pernah tiyah baca..sebelum tido mandi dengan air panas atau sekurang-kurangnya letakkan tuala yg direndam dengan air panas dan diletakkan dikaki untuk memberikan kelegaan dan keselesaan..

Amalkan pengambilan segelas susu dan suplemen khas ketika hamil..tiyah cadangkan mengambil OSTEMATRIK.


ini kerana ostematrik mengandungi kalsium dan magnesium yg diperlukan ketika hamil..
Bukan setakat ketika hamil sahaja..ibu menyusu juga memerlukan kalsium yang tinggi..

Tiyah memang pengguna tegar ostematrik...sebelum tido mesti ambil 2 tablet ostematrik..kalau badan rasa letih bangun pagi rasa segar, mudah melakukan aktiviti tandas ^_^ dan hilang sengal2 badan...kejang kaki? dah lama hilang....Alhamdulillah..


Khamis, 3 April 2014

Bagaimana nak jadi ahli Shaklee

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Alhamdulillah tadi baru pergi register seorang ahli baru..
Alhamdulillah..
Alhamdulillah..

Bermula dengan makan sendiri dan bagi anak-anak makan...
dah daftar jadi ahli..
dan share pengalaman dengan kawan2..mudahkan?

Macam mana nak jadi ahli Shaklee??



1) Pendaftaran untuk mendaftar jadi ahli sangat murah..cuma RM65 merangkumi starter kit..katalog produk dan beg istimewa dari Shaklee..

Kos penghantaran cuma RM10 untuk semenanjung dan RM20 untuk Sabah/Sarawak..

2)  Ataupun boleh buat pembelian produk-produk Shaklee bernilai RM650 bersamaan dengan 200 point.Anda layak mendapat Keahlian PERCUMA!!!!

pastu layak mendapat mendapat cash back RM30 untuk next month...






Untuk mendaftarkan diri boleh walk in terus ke Branch Shaklee yang berdekatan dan menggunakan ID tiyah sebagai sponsor...

atau

Boleh terus menghubungi tiyah..In Sha Allah tiyah akan uruskan bahagian pendaftaran ini ^_^

Rabu, 2 April 2014

Promo april 2014

Promo for April
Ostematrix

Antara pengguna tegar ostematrix ni...
Tup2 bulan ni promo..
Jadi satu set sendiri punya
Sesuai utk
~ yang menyusu
~ sedang hamil
~ selalu kena cramp kaki
~ kebas kaki tangan
~ sengal2 badan
~ sembelit..

Sila hubungi
fathiyyah 012-5862274


journal sepanjang bershaklee

closing for march dah melabuhkan tirainya..dah 2hr sukarnya nak.melelapkan mata..lagipun dpt.khabaran gembira..tawaran new deal sekolah dah berjaya...
Alhamdulillah...
tapi yg lebih gembira bonus for shaklee bulan ni kian bertambah...Alhamdulillah...rasa puas dan makin semangat nak usaha lagi bulan nie...
bermula dengan rm65 sahaja..boleh tambah income macam nie...xde beli stok ribu riban simpan dirumah..cuma beli skit utk cod kawasan terdekat dan sedara mara yg dtg rumah..

rasa bebas skit nak try usha2 kolam mandi anak2..buku cerita banyak..cd..bed spreet anak2..

saja beli buku ekspress membaca mengikut sukukata ni utk hannan..dia dh boleh membaca..jadi buku2 sebagai pengukuhan jer..nak beli buku cerita..tp xjumpa yg sesuai




cd2 islamik...kisah nabi..belajar cepat membaca al quran..adab dan doa..belajar solat


 pasal kolam mandi ni..dah book dan full payment..in Sha Allah..mgu ni sampai..saja bonus yg lepas..reward utk ank2 ja...tak de apa nak dibeli utk umi..anak2 paling penting...


cadar ni kaler pilihan hannan..hannan dah ada bilik asing..katil asing..jadi motivate utk tidur sendiri..belikan cadar cantik2 utk dia..


 Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah...duit gaji cukup2 bayar ansuran rumah..personal loan utk duit muka rumah..pengasuh anak2..simpanan tabung haji dan main kut skit..mmg habis terus kalau sekali gaji...bonus shaklee la yg banyak bantu..usaha sedaya yg mampu..

shaklee adalah perniagaan yg mudah..tanpa risiko kerugian stok xhabis..sejujurnya sebelun ni de jgk buat perniagaan tudung..kalau ada yg tahu..mmg..tudung yg cantik..but xpandai tentang marketing..terkapai2..last2 stok xhabis2..tersimpan jer dirumah..bukan setakat modal xleh rolling..rugi lagi ada..

.tapi tiada istilah tu dlm shaklee..sebb you never be alone..bila sekali memdaftar kita adalah sepasukan..memula ambil produk shaklee sebb nak makan sendiri..jauh sangat nak berniagaan dan jana income..tp bila kali pertama share dlm fb..pasal stok susu..ramai yg tny..pm..baru nampak..shaklee ada peluang yg besar..start tu xpernah toleh belakang..dan terus maju..

kalau ada yang nak jana income keluarga..bebas memilih pekerjaan..perniagaan mesra keluarga..Shaklee la jawapannya.